Co to znaczy odpust?

Czy dziś ktoś jeszcze potrzebuje odpustu, który oferuje Kościół?

Szukając odpowiedzi można skupić się na grzechu i karze za niego. Jednak istotą odpustu jest coś innego. Bo w odpuście chodzi o Niebo, życie wieczne, zbawienie. Czy więc dziś ktoś potrzebuje odpustu. Oczywiście. Potrzebuje go każdy komu zależy na Szczęściu wiecznym, na spełnieniu, na tym co skrywa rzeczywistość Zbawienia.

Jak odpust pomaga w zbawieniu?

Żeby dobrze zrozumieć jak działa odpust i dlaczego jest tak pomocny potrzebujemy zobaczyć jakie skutki przynosi ze soba grzech. Za każdym razem gdy popełniamy grzech dokonujemy zła, które ma swoje konsekwencje. Dotyka nas samych, innych osób, wspólnoty Kościoła oraz samego Boga. Niszczy coś dobrego i pozostawia konsekwencje. Spowiedź to darowanie winy, to taki moment kiedy Bóg mówi już dobrze zacznijmy od nowa. Jednak nie usuwa skutków dokonanego zła, tego co zostało zniszczone. Skutki to zostają. I właśnie tutaj pojawia się odpust jako sposób na naprawienie skutków zła. Otwierając nam lub innym osobom drogę do zbawienia.

Skąd taka moc odpustu?

Odpowiedź wymaga spojrzenia na Kościół jako wspólnotę zgromadzoną na wezwanie Boga, który jest w niej nieustannie obecny. Wspólnotę, która gromadzi osoby pielgrzymujące na ziemi, osoby pokutujące w czyśćcu oraz świętych, którzy dostąpili zbawienia. Wspólnota Kościoła posiada „skarb”. Skarb ten to wartość jaką posiadają wszystkie zadośćuczynienia i zasługi Chrystusa ofiarowane dla zbawienia świata. W tym skarbie zawierają się również wszystkie modlitwy i dobre uczynki Maryi oraz świętych. Odpust to taki moment kiedy kościół rozdaje właśnie ten skarb sprawiając że on naprawia skutki zła.

Jak zdobyć odpust?

Z odpustem związane są konkretne dobre uczynki, ale aby one przyniosły owoc w postaci usunięcia skutków grzechu potrzebne jest odpowiednie nastawienie serca, prawdziwe nawrócenie. Potrzebna jest miłość do Boga, znienawidzenie grzechu oraz wiara w to, że wspólnota świętych jest dla mnie wielkim wsparciem.

Odpust w Roku Jubileuszowym

Odpust w Roku Jubileuszowym

Rok Jubileuszowy 2025 to wyjątkowy czas łaski i nadziei, w którym wierni mogą doświadczyć pełni Bożego miłosierdzia poprzez uzyskanie odpustów jubileuszowych. Papież Franciszek przypomina, że odpusty wyrażają nieskończone miłosierdzie Boga i stanowią drogę nawrócenia oraz pojednania. Aby skorzystać z tej niezwykłej możliwości, należy spełnić określone warunki i podjąć jedno z poniższych działań:

1. Święte pielgrzymki

  • Wierni mogą uzyskać odpust, odbywając pobożną pielgrzymkę do jednego z miejsc jubileuszowych:
  • W Rzymie: Bazyliki Papieskie (św. Piotra, św. Pawła za Murami, Najświętszego Zbawiciela na Lateranie, Matki Bożej Większej).
  • W Ziemi Świętej: Bazylika Grobu Świętego w Jerozolimie, Narodzenia Pańskiego w Betlejem, Zwiastowania w Nazarecie.
  • W innych diecezjach: Katedry, sanktuaria lub kościoły wskazane przez lokalnych biskupów.

2. Nawiedzenie miejsc świętych

Odpust można uzyskać, pobożnie odwiedzając miejsca jubileuszowe i uczestnicząc w:

  • Adoracji eucharystycznej.
  • Modlitwie „Ojcze nasz”, Wyznaniu wiary i modlitwie do Maryi.
  • Dodatkowo: w Rzymie można odwiedzić bazyliki i miejsca takie jak Katakumby czy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Santo Spirito in Sassia.

3. Dzieła miłosierdzia i pokuty

Wierni są zachęcani do:

  • Wypełniania uczynków miłosierdzia względem ciała i ducha (np. pomoc ubogim, opieka nad chorymi, modlitwa za zmarłych).
  • Odwiedzania osób w trudnej sytuacji życiowej (więźniów, chorych, samotnych).
  • Powstrzymania się od nadmiarowej konsumpcji, podjęcia postu lub jałmużny.

4. Warunki duchowe i sakramentalne

  • Każdy odpust wiąże się z wypełnieniem podstawowych warunków:
  • Przystąpienie do sakramentu pokuty.
  • Przyjęcie Komunii Świętej.
  • Modlitwa w intencjach Papieża.
  • Wykluczenie przywiązania do jakiegokolwiek grzechu.

5. Szczególne sytuacje

Osoby, które z ważnych przyczyn (np. choroby, odosobnienia) nie mogą odbyć pielgrzymki, mogą uzyskać odpust poprzez duchową łączność z celebracjami jubileuszowymi, modlitwę i ofiarowanie swoich cierpień.

Błogosławieństwo papieskie

Podczas Roku Jubileuszowego biskupi w wyznaczonych miejscach będą udzielać specjalnego błogosławieństwa związanego z odpustem zupełnym.

Rok Jubileuszowy 2025 to okazja, by zbliżyć się do Boga, odnaleźć nadzieję i doświadczyć mocy Jego miłosierdzia. Szczegóły dotyczące lokalnych wydarzeń i miejsc jubileuszowych dostępne są u ordynariuszy diecezji.

Aby uzyskać odpust zupełny, wierny musi spełnić następujące ogólne warunki, zgodnie z normami Kościoła Katolickiego:

1. Stan łaski uświęcającej

  • Wierny musi być w stanie łaski, czyli wolny od grzechu śmiertelnego, w chwili wykonywania czynności związanej z odpustem.
  • Jeśli jest w stanie grzechu ciężkiego, musi najpierw przystąpić do sakramentu pokuty.

2. Wykluczenie wszelkiego przywiązania do grzechu

  • Należy wykluczyć jakiekolwiek przywiązanie do grzechu, nawet powszedniego.
  • Jeśli nie jest to możliwe, odpust staje się częściowy, a nie zupełny.

3. Spełnienie czynności związanej z odpustem

  • Wykonanie konkretnej pobożnej praktyki lub czynu przypisanego do odpustu, np. pielgrzymki, nawiedzenia określonego miejsca, dzieła miłosierdzia lub uczestnictwa w nabożeństwie.

4. Przyjęcie Komunii Świętej

Należy przyjąć Komunię Świętą, najlepiej w dniu spełniania czynności związanej z odpustem.

5. Modlitwa w intencjach Ojca Świętego

  • Wierny powinien odmówić modlitwę w intencjach papieża. Może to być **„Ojcze nasz” i „Zdrowaś Maryjo”**, ale inne modlitwy również są dozwolone.

Dodatkowe warunki w Roku Jubileuszowym 2025:

  • Wierni mogą uzyskać odpust zupełny w ramach specjalnych praktyk jubileuszowych:
  • Pobożne nawiedzenie miejsc jubileuszowych: Papieskich Bazylik w Rzymie, katedr, sanktuariów lub innych miejsc wyznaczonych przez biskupów diecezjalnych.
  • Adoracja eucharystyczna i modlitwa: Rozważanie przed Najświętszym Sakramentem, modlitwa „Ojcze nasz”, Wyznanie wiary i modlitwa do Maryi.
  • Uczestnictwo w dziełach miłosierdzia: Odwiedzanie chorych, osób starszych, więźniów, wsparcie potrzebujących, działalność charytatywna lub post w intencji ubogich.
  • Modlitwa i ofiarowanie cierpienia: Dla osób, które nie mogą pielgrzymować z powodu choroby, starości lub innych przeszkód.

Częstotliwość uzyskania odpustu

  • Co do zasady odpust zupełny można uzyskać raz dziennie, spełniając wyżej wymienione warunki.
  • W szczególnych przypadkach, jak w Roku Jubileuszowym, można uzyskać dwa odpusty w jeden dzień, przy czym jeden musi być ofiarowany za dusze w czyśćcu.

Ważne uwagi:

  • Odpust może być ofiarowany za siebie lub za dusze w czyśćcu, ale nie za inne żyjące osoby.
  • Wszystkie warunki powinny być spełnione w rozsądnym czasie, zazwyczaj w ciągu kilku dni przed lub po wykonaniu czynności związanej z odpustem.
Dokument o uzyskaniu odpustu w Roku Jubileuszowym 2025

O UZYSKANIU ODPUSTU

PODCZAS ZWYCZAJNEGO JUBILEUSZU ROKU 2025

OGŁOSZONEGO PRZEZ JEGO ŚWIĘTOBLIWOŚĆ PAPIEŻA FRANCISZKA

„Teraz nadszedł czas nowego Jubileuszu, w którym Drzwi Święte zostaną ponownie otwarte, aby dać żywe doświadczenie Bożej miłości” (Spes non confundit, 6). W bulli ogłaszającej Zwyczajny Jubileusz roku 2025 Ojciec Święty w obecnym historycznym momencie, w którym „ludzkość niepomna na dramaty przeszłości, poddawana jest nowej i trudnej próbie, w której wiele ludów jest uciskanych przez brutalność przemocy” (Spes non confundit, 8), wzywa wszystkich chrześcijan, aby stali się pielgrzymami nadziei. Jest to cnota, którą należy odkryć na nowo w znakach czasu, które, obejmując „tęsknotę ludzkiego serca, potrzebującego zbawczej obecności Boga, domagają się, by zostały przekształcone w znaki nadziei” (Spes non confundit, 7), które należy czerpać przede wszystkim z łaski Bożej i pełni Jego miłosierdzia.

Już w bulli ogłaszającej Nadzwyczajny Jubileusz Miłosierdzia w 2015 roku papież Franciszek podkreślił, że w tym kontekście odpust nabiera „szczególnego znaczenia” (Misericordiae vultus, 22), gdyż miłosierdzie Boże „staje się odpustem Ojca, który poprzez Kościół — Oblubienicę Chrystusa — dociera do grzesznika, któremu udzielił już przebaczenia, i uwalnia go od wszelkich pozostałości skutków grzechu” (tamże). Podobnie i dzisiaj Ojciec Święty oświadcza, żedar odpustu „pozwala nam odkryć, jak nieograniczone jest miłosierdzie Boga. To nie przypadek, że w starożytności termin „miłosierdzie” był używany zamiennie z terminem „odpust”, właśnie dlatego, że ma wyrażać pełnię Bożego przebaczenia, które nie zna granic” (Spes non confundit, 23). Odpust jest więc łaską jubileuszową.

Dlatego też z okazji Zwyczajnego Jubileuszu roku 2025, z woli Papieża, ten „Trybunał Miłosierdzia”, do którego należy rozporządzanie wszystkim, co dotyczy udzielania i korzystania z odpustu, zamierza zachęcić dusze wiernych do karmienia się pragnieniem uzyskania odpustu jako daru łaski, właściwego i unikalnego dla każdego Roku Świętego, i ustanawia następujące wymogi, aby wierni mogli skorzystać z „przepisów umożliwiających uzyskanie i skuteczne praktykowanie jubileuszowego odpustu” (Spes non confundit, 23).

Podczas Zwyczajnego Jubileuszu roku 2025 pozostaje w mocy każdy inny udzielony odpust. Wszyscy wierni naprawdę pokutujący, wykluczający wszelkie przywiązanie do jakiegokolwiek grzechu (por. Enchiridion Indulgentiarum, wyd. IV, norm. 20, § 1) i poruszeni duchem miłosierdzia, którzy w Roku Świętym oczyścili się poprzez sakrament pokuty i pokrzepili się Komunią Świętą, będą modlić się zgodnie z intencjami Papieża, ze skarbca Kościoła będą mogli uzyskać odpust zupełny, odpuszczenie i darowanie swoich grzechów, który będzie można także zyskać dla dusz czyśćcowych, dokonując jednego z wymienionych niżej dzieł:

I.- O świętych pielgrzymkach

Wierni, pielgrzymi nadziei, będą mogli uzyskać odpust jubileuszowy udzielony przez Ojca Świętego, jeśli odbędą pobożną pielgrzymkę:

w kierunku dowolnego świętego miejsca jubileuszowego: tam pobożnie uczestniczyć we Mszy Świętej (o ile przepisy liturgiczne na to pozwalają, będzie można przede wszystkim korzystać z formularza Mszy właściwej Jubileuszowi bądź Mszy w rożnych potrzebach: o pojednanie, o odpuszczenie grzechów, o uproszenie miłości i o zachowanie pokoju i sprawiedliwości); we Mszy przy udzieleniu sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego lub w Sakramencie Namaszczenia Chorych; nabożeństwie Słowa Bożego; Liturgii Godzin (godzina czytań, jutrznia, nieszpory); Drodze Krzyżowej; różańcu; recytacji hymnu Akatystu; nabożeństwie pokutnym, zakończonym indywidualną spowiedzią penitentów, zgodnie z aktem pokutnym (forma II);

w Rzymie: do co najmniej jednej z czterech Papieskich Bazylik Większych: św. Piotra na Watykanie, Najświętszego Zbawiciela na Lateranie, Matki Bożej Większej, św. Pawła za Murami;

w Ziemi Świętej: do co najmniej jednej z trzech bazylik: Grobu Świętego w Jerozolimie, Narodzenia Pańskiego w Betlejem, Zwiastowania Pańskiego w Nazarecie;

w innych okręgach kościelnych: do kościoła katedralnego lub innych kościołów i miejsc świętych wyznaczonych przez ordynariusza miejsca. Biskupi uwzględnią potrzeby wiernych i samą możliwość zachowania nienaruszonego znaczenia pielgrzymki, z całą jej mocną symboliką, zdolną ukazać naglącą potrzebę nawrócenia i pojednania;

II.- W pobożnych nawiedzeniu miejsc świętych

Wierni będą mogli uzyskać podobnie odpust jubileuszowy, jeśli indywidualnie lub w grupie, pobożnie nawiedzą dowolne miejsce jubileuszowe i tam przez odpowiedni czas odprawią adorację eucharystyczną i rozmyślanie, kończąc modlitwą „Ojcze nasz”, Wyznaniem wiary w jakiejkolwiek dopuszczonej formie i modlitwą do Maryi, Matki Bożej, aby w tym Roku Świętym wszyscy „mogli doświadczyć bliskości najczulszej z mam, która nigdy nie opuszcza swoich dzieci” (Spes non confundit, 24).

Z okazji Roku Jubileuszowego, oprócz wyżej wymienionych znamiennych miejsc pielgrzymkowych, będzie można nawiedzić także inne miejsca święte, na tych samych warunkach:

w Rzymie: Bazylika Świętego Krzyża z Jerozolimy, Bazylika św. Wawrzyńca za Murami, Bazylika św. Sebastiana za Murami (zdecydowanie zaleca się pobożne nawiedzenie zwane „Pelgrzymką do Siedmiu Kościołów”, tak drogą św. Filipowi Nereuszowi), Sanktuarium Bożego Miłosierdzia – Kościół Santo Spirito in Sassia, Kościół św. Pawła przy Trzech Źródłach – miejsce męczeństwa Apostoła, Katakumby chrześcijańskie; kościoły trasy jubileuszowej Iter Europaeum oraz kościoły poświęcone Patronom Europy i Doktorom Kościoła (Bazylika Santa Maria sopra Minerva, Kościół Santa Brigida przy Campo de’ Fiori, Kościół Matki Bożej Zwycięskiej, Kościół Trinità dei Monti, Bazylika św. Cecylii na Zatybrzu, Bazylika św. Augustyna na Polu Marsowym);

w innych miejscach na świecie: dwie papieskie bazyliki mniejsze w Asyżu: św. Franciszka i Najświętszej Marii Panny od Aniołów; papieskie bazyliki: Santa Casa w Loreto, Matki Bożej Różańcowej w Pompejach, św. Antoniego w Padwie; każda bazylika mniejsza, katedra, kościół konkatedralny, sanktuarium maryjne oraz dla dobra wiernych każda wyróżniająca się kolegiata lub sanktuarium wyznaczone przez każdego biskupa diecezjalnego lub eparchialnego, a także sanktuaria krajowe lub międzynarodowe, „święte miejsca gościnności i uprzywilejowane przestrzenie budzenia nadziei” (Spes non confundit, 24), wskazane przez Konferencje Episkopatów.

Wierni prawdziwie skruszeni, którzy nie będą mogli uczestniczyć w uroczystych celebracjach, pielgrzymkach i pobożnym nawiedzeniu, z ważnych powodów (przede wszystkim siostry i mnisi klauzurowi, osoby starsze, chorzy, osadzeni w więzieniach, a także ci, którzy w szpitalu lub w innych miejscach opieki, stale posługują chorym), uzyskają odpust jubileuszowy na tych samych warunkach, jeżeli zjednoczeni duchowo z wiernymi obecnymi, zwłaszcza w momentach, w których słowa Ojca Świętego lub biskupów diecezjalnych są przekazywane za pośrednictwem środków komunikacji medialnej, w swoim domu lub tam, gdzie powstrzymuje ich przeszkoda (np. w kaplicy klasztornej, w szpitalu, w domu opieki, w więzieniu…), odmówią Ojcze nasz, Wyznanie wiary w jakiejkolwiek dopuszczonej formie i inne modlitwy zgodne z intencjami Roku Świętego, ofiarowując swoje cierpienia lub życiowe trudności;

III.-W dziełach miłosierdzia i pokuty

Ponadto wierni będą mogli uzyskać odpust jubileuszowy, jeśli w duchu pobożności będą uczestniczyć w misjach ludowych, rekolekcjach lub spotkaniach formacyjnych poświęconych tekstom Soboru Watykańskiego II i Katechizmu Kościoła Katolickiego, które odbędą się w kościele lub innym odpowiednim miejscu, według zamysłu Ojca Świętego.

Pomimo zasady, że dziennie można uzyskać tylko jeden odpust zupełny (por. Enchiridion Indulgentiarum, wyd. IV, norm. 18, § 1), wierni otrzymają akt miłosierdzia na rzecz dusz czyśćcowych, jeśli prawowicie przystąpią po raz drugi tego samego dnia do sakramentu Komunii, będą mogli uzyskać dwukrotnie odpust zupełny tego samego dnia, obowiązujący jedynie za zmarłych (czyli w ramach celebracji eucharystycznej; por. kan. 917 i Papieska Komisja ds. Autentycznej Interpretacji KPK, Responsa ad dubia, 1, 11 lipca 1984). Przez tę podwójną ofiarę dokonuje się godny pochwały przejaw miłości nadprzyrodzonej, gdyż więź, która łączy wiernych pielgrzymujących jeszcze na ziemi z mistycznym Ciałem Chrystusa, wraz z tymi, którzy już zakończyli swą drogę, ze względu na fakt, że „odpust jubileuszowy, na mocy modlitwy, jest przeznaczony w szczególny sposób dla tych, którzy odeszli przed nami, aby mogli otrzymać pełnię miłosierdzia” (Spes non confundit, 22).

W szczególny właśnie sposób „w Roku Jubileuszowym będziemy wezwani do bycia namacalnymi znakami nadziei dla wielu braci i sióstr żyjących w trudnych warunkach” (Spes non confundit, 10): Odpust jest zatem również przypisany do dzieł miłosierdzia i pokuty, które świadczą o podjętym nawróceniu. Wierni podażając za przykładem i poleceniem Chrystusa, będą zachęcani do częstszego podejmowania dzieł miłości i miłosierdzia, głównie na rzecz służby braciom obciążonym różnymi potrzebami. Dokładniej odkryjmy na nowo „uczynki miłosierdzia względem ciała: głodnych nakarmić, spragnionych napoić, nagich przyodziać, przybyszów w dom przyjąć, chorych nawiedzać, więźniów pocieszać, umarłych pogrzebać.” (Misericordiae vultus, 15) i odkryjmy na nowo również „uczynki miłosierdzia względem ducha: wątpiącym dobrze radzić, nieumiejętnych pouczać, grzeszących upominać, strapionych pocieszać, urazy chętnie darować, przykrych cierpliwie znosić, modlić się za żywych i umarłych” (tamże).

Podobnie wierni będą mogli uzyskać odpust jubileuszowy, jeśli udadzą się w celu odwiedzenia i poświęcenia właściwego czasu braciom znajdującym się w potrzebie lub w trudnej sytuacji (chorym, więźniom, samotnym osobom starszym, niepełnosprawnym…), pielgrzymując niejako do obecnego w nich Chrystusa (por. Mt 25, 34-36) i wypełniając zwykłe warunki duchowe, sakramentalne i modlitewne. Wierni bez wątpienia będą mogli te odwiedziny powtarzać w ciągu Roku Świętego, uzyskując za każdym razem odpust zupełny, nawet każdego dnia.

Jubileuszowy odpust zupełny można osiągnąć także przez działania wyrażajace w sposób konkretny i bezinteresowny ducha pokuty, który jest jakby duszą Jubileuszu, odkrywając na nowo w szczególności pokutną wartość piątku: powstrzymanie się w duchu pokuty przynajmniej przez jednen dzień od błahych rozrywek (realnych, ale także wirtualnych, spowodowanych na przykład przez media i sieci społecznościowe) oraz od zbędnej konsumpcji (na przykład praktyka postu lub wstrzemięźliwości zgodna z ogólnymi normami Kościoła i szczegółowymi zaleceniami biskupów), połączona z przekazaniem odpowiedniej sumy pieniedzy ubogim; wspieranie dzieł o charakterze religijnym lub socjalnym, zwłaszcza na rzecz obrony i ochrony życia na wszystkich jego etapach oraz samej jakości życia, opuszczonych dzieci, młodzieży zmagającej się trudnościami, starców potrzebujących opieki lub samotnych, migrantów z różnych krajów, „którzy opuszczają swoją ziemię w poszukiwaniu lepszego życia dla siebie i swoich rodzin” (Spes non confundit, 13); poświęcanie znacznej części wolnego czasu na działalność na rzecz wolontariatu, która sluży interesowi społeczności, lub inne podobne formy osobistego zaangażowania.

Wszyscy biskupi diecezjalni lub eparchialni i ci, którzy prawnie są z nimi zrównani, w najwłaściwszym dniu tego okresu jubileuszowego, przy okazji głównych uroczystości w katedrze i w poszczególnych kościołach jubileuszowych, będą mogli udzielić papieskiego błogosławieństwa z dołączonym odpustem zupełnym, który mogą otrzymać wszyscy wierni, którzy otrzymają to błogosławieństwo pod zwykłymi warunkami.

W celu duszpasterskiego ułatwienia dostępu do sakramentu pokuty i osiągnięcia Bożego przebaczenia poprzez władzę kluczy, ordynariusze miejsca proszeni są o udzielenie kanonikom i kapłanom, którzy w katedrach i kościołach wyznaczonych na Rok Święty, będą mogli wysłuchać spowiedzi wiernych, uprawnień jedynie do forum wewnętrznego, o czym dla wiernych Kościołów Wschodnich stanowi kan. 728, § 2 KKKW, a w przypadku ewentualnego zastrzeżenia dla określonej władzy – kan. 727, z wyłączeniem, jak jest oczywiste, przypadków o których mowa w kan. 728, § 1; natomiast dla wiernych Kościoła łacińskiego uprawnień o których mowa w kan. 508, § 1 KPK.

W związku z tym Penitencjaria wzywa wszystkich księży, aby z hojną dyspozycyjnością i poświęceniem siebie zapewnili jak najszerszą możliwość uzyskania przez wiernych środków zbawienia; ustalali i publikowali terminy spowiedzi, w porozumieniu z proboszczami lub rektorami sąsiednich kościołów; znajdowali się w konfesjonale; planując stałe i częste celebracje pokutne, zapewniając jednocześnie jak najszerszą dostępność księży, którzy po osiągnięciu wymaganego wieku, nie pełnią określonych funkcji duszpasterskich. W zależności od możliwości pamiętajmy także, zgodnie z Motu proprio Misericordia Dei, o duszpasterskiej możliwości słuchania spowiedzi także podczas celebracji Mszy Świętej.

W celu ułatwienia zadań spowiednikom, Penitencjaria Apostolska, z upoważnienia Ojca Świętego, stanowi, że kapłani, którzy towarzyszą lub przyłączają się do pielgrzymek jubileuszowych poza własną diecezją, mogą korzystać z tych samych uprawnień, jakie zostały im powierzone w ich własnej diecezji przez prawowity organ. Specjalne uprawnienia zostaną wówczas przyznane przez tę Penitencjarię Apostolską penitencjarzom rzymskich Bazylik Papieskich, kanonikom penitencjarzom lub penitencjarzom diecezjalnym utworzonym w poszczególnych okręgach kościelnych.

Spowiednicy, po uprzednim pouczeniu z miłością wiernych o powadze grzechów, do których należą te z dołączonym zastrzeżeniem lub cenzurą, wyznaczą z duszpasterską miłością odpowiednie pokuty sakramentalne, aby w miarę możliwości doprowadzić ich do trwałej pokuty i w zależności od charakteru spraw, zaprosić ich do naprawienia skandali i szkód.

Penitencjaria na koniec gorąco zachęca Biskupów, jako posiadaczy potrójnego munus nauczania, rządzenia i uświęcania, aby zadbali o jasne wyjaśnienie proponowanych tutaj przepisów i zasad dotyczących uświęcenia wiernych, ze szczególnym uwzględnieniem lokalnych warunków, kultury i tradycji. Katecheza dostosowana do specyfiki społeczno-kulturowej każdego narodu będzie w stanie zaproponować sposób skutecznego głoszenia Ewangelii i całokształtu orędzia chrześcijańskiego, zakorzeniając głębiej w sercach pragnienie tego wyjątkowego daru, uzyskanego za pośrednictwem Kościoła.

Niniejszy Dekret obowiązuje przez cały Jubileusz Zwyczajny roku 2025, niezaleźnie od wszelkich postanowień stanowiących inaczej.

W Rzymie, w siedzibie Penitencjarii Apostolskiej, 13 maja 2024 roku, we wspomnienie Matki Bożej z Fatimy.

Kard. Angelo De Donatis

Penitencjariusz Większy

Bp Krzysztof Nykiel

Regens